Opslag en flexibiliteit zijn onmisbaar in toekomstig energiesysteem
Het aantal aanvragen van batterij-exploitanten is het afgelopen jaar exponentieel toegenomen. Het gaat om vele tientallen partijen voor meer dan 34 GW aan capaciteit. Dit is 1,5x de capaciteit van alle zonnepanelen in Nederland. De Routekaart Energieopslag is een goede eerste stap naar de inpassing van batterijen in het energiesysteem.
Flexibiliteit en opslag van energie in zowel batterijen als in de vorm van moleculen zijn een belangrijk onderdeel van het energiesysteem van de toekomst, zo blijkt ook uit de nieuwe versie van II3050. Daarnaast is er veel druk op het huidige elektriciteitssysteem en zouden batterijen mogelijk verlichting kunnen bieden.
Netbeheerders werken hard aan het uitbreiden van de netcapaciteit én aan het beter benutten van de bestaande netcapaciteit. Door de verduurzaming van het energiesysteem en de inzet van zonne- en windenergie wordt het profiel van elektriciteit steeds dynamischer. Wanneer er veel zon of wind is kan door middel van batterijen het overschot aan duurzaam opgewekte elektriciteit op een grote batterij worden opgeslagen voor de momenten dat er minder zon of wind is en kunnen pieken in de belasting van het netwerk worden afgevlakt.
Goed gebruik van batterijen kan bijdragen aan meer flexibel gebruik van de beschikbare energie en daarmee aan het verminderen van netcongestie. De Routekaart Energieopslag geeft de kansen en uitdagingen weer die er zijn, maar er zijn meer handvatten nodig om batterijen een goede plek in het energiesysteem te kunnen geven.
Batterijen borgen flexibel vermogen
Batterijen hebben een belangrijke plaats in het energiesysteem van de toekomst, maar moeten wel goed worden ingepast. Het is daarom een goede zaak dat EZK de Routekaart Energieopslag samen met marktpartijen heeft opgesteld. Echter, in de Routekaart lijkt het gebruik van batterijen een doel op zich geworden. Netbeheer Nederland benadrukt dat in het nieuwe dynamische energiesysteem de rol van flexibiliteit groter wordt dan we tot nu toe gewend zijn. Batterijen zijn één middel om deze flexibiliteit te realiseren, want ze kunnen laden en ontladen op de momenten dat de situatie in het energiesysteem dit vereist. Ook andere flexibiliteitsoplossingen zijn echter van groot belang.
Het is nu vooral belangrijk te bekijken hoe we batterijen het beste kunnen inpassen om te voorkomen dat ze op de korte termijn de netcongestie vergroten in plaats van deze te verlichten. In de Routekaart blijft dit belangrijke onderwerp onderbelicht. In het LAN voeren netbeheerders gesprekken met ESNL en andere marktpartijen over de mogelijkheden daarvoor, zoals flexibele contracten.
Waterstof?
In de Routekaart wordt de opslag van waterstof onderbelicht. Er wordt geconstateerd dat waterstof in alle energiescenario’s een belangrijke en noodzakelijke technologie is die met name tussen 2030 en 2050 zal opschalen in Nederland. De tijd die nodig is voor de ontwikkeling en aanleg van cavernes is al snel zo’n zeven jaar. Dat is langer dan de ontwikkelingstijden die in de Routekaart worden genoemd. Snelheid in besluitvorming is daarom ook hier gewenst.