- Home
- Onze thema's
- Betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid
De Nederlandse gas- en elektriciteitsnetten behoren tot de meest betrouwbare netten van Europa. Er zijn in Nederland relatief weinig onderbrekingen. De netbeheerders rapporteren elk jaar over deze onderbrekingen in een rapport dat naar stakeholders wordt verspreid en op deze website wordt gepubliceerd. In de afgelopen jaren hadden klanten gemiddeld ongeveer 22 minuten geen stroom en ongeveer 60 seconden geen gas. Hiermee komt de betrouwbaarheid van de elektriciteits- en gasnetten neer op ruim 99,99 procent.
Belangrijke oorzaken betrouwbaarheid
Om de betrouwbaarheid van het Nederlandse energienet hoog te houden, investeren de netbeheerders jaarlijks miljarden euro's in de vervanging en uitbreiding van het net. Daarvoor hebben netbeheerders goed opgeleid personeel en gebruiken ze kwalitatief hoogwaardig materiaal. Toch is het niet mogelijk om onderbrekingen helemaal uit te sluiten. Ze kunnen onder meer ontstaan door defecte onderdelen, menselijke fouten, of doordat kabels en leidingen bij graafwerkzaamheden beschadigd raken.
Vanwege de energietransitie wordt er de komende jaren extra veel aan de energienetten gewerkt. Vooral in het elektriciteitsnet is veroudering of slijtage een belangrijke oorzaak van storingen. Door de energietransitie worden kabels en componenten in de netten steeds zwaarder belast, wat kan leiden tot versnelde veroudering. Door onder andere monitoring van de componenten, storingsanalyses en materiaalonderzoeken scherpen de netbeheerders de onderhouds- en vervangingsprogramma continu aan.
Storingen voorkomen en beperken
Gas- en stroomonderbrekingen zijn vervelend voor de klant. De netbeheerders doen er daarom alles aan om storingen zo beperkt mogelijk te houden. Dit doen de netbeheerders door:
- ICT-toepassingen te gebruiken om de kwaliteit van het ondergrondse net te monitoren, zoals storingsverklikkers.
- Slimme toepassingen te introduceren, zoals een zichzelf herstellend net, dat een storing kan voorkomen of in zeer korte tijd terugbrengt tot een beperkt aantal gebouwen in plaats van een hele wijk.
- Overleg te voeren met betrokken partijen om het aantal graafschades aan het energienet te verminderen.
- Hun onderhouds- en vervangingsprogramma aan te scherpen door monitoring van componenten, materiaalonderzoeken en storingsanalyses.
Als er desondanks een storing is, kunnen klanten actuele informatie vinden op www.gasenstroomstoringen.nl of bellen met 0800-9009. Er is een compensatieregeling voor klanten voor storingen die langer dan 4 uur duren.